Wij spreken binnen BLFlab veel over omnichannel marketing, maar wat is dat nu eigenlijk?
Heel eerlijk is het (weer) een nieuw, mooi woord voor een bepaalde marketingaanpak.
Echter wel een zeer belangrijke aanpak waar retail-bedrijven vandaag de dag niet meer
omheen kunnen.
Omnichannel, een filosofie waarbij de consument en niet de winkel centraal staat.
De retailer zal ervoor moeten zorgen dat alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten en laat vervolgens de consument beslissen hoe zij die kanalen gebruikt om haar ‘customer journey’ in te zetten. Wilt de consument zich online oriënteren, dan bestellen en het product thuis laten bezorgen: prima! Kiest zij ervoor om naar de winkel te komen, het product daar te bekijken, te betalen en meteen mee te nemen: ook goed!
Het lijkt ingewikkeld maar dat is het uiteindelijk niet. Je geeft als retailers je klant namelijk de mogelijkheid om op verschillende manieren te orienteren en te shoppen. Waar “in een nog niet ver verleden” de webshop als een concurrent van de fysieke winkel werd gezien is dit tegenwoordig juist een kracht. Online en offline versterken elkaar in het shopping proces.
Deze aanpak vereist van bedrijven wel een aanpassing. Veel bedrijven moeten nog wennen aan het feit dat de klant bepaalt en een grote medestem heeft. Vergeet alleen niet dit is de toekomst en daar kunnen we maar beter klaar voor zijn.
Wil je met ons sparren over het omnichannel marketing vraagstuk?
Neem contact met ons op, wij zijn er in ieder geval klaar voor.
Het is een nieuw tijdperk en de mogelijkheden zijn eindeloos!
Ingrid ~
Categories
Submit a Comment