Image
Naar boven
Menu
20 januari 2015

Marketing Trends 2015

Waar moeten wij ons allemaal op gaan richten in 2015? Er zijn tenslotte meer marketing-kanalen dan ooit. Naast E-mail marketing, dat dit jaar een volledige come back maakt door real time content, waar over je meer kunt lezen op het blog van mijn Just Internet collega Jordy Lefeber. Zijn er nog andere trends.

Onze gastblogger Rianne Bartels, een echte fashion marketeer geeft haar visie op de trends.

Rianne
Een nieuw jaar en nieuwe kansen. Marketingkansen als je het mij vraagt. In 2015 zullen nieuwe en bestaande trends zich gaan ontwikkelen en daar zijn nu de eerste tekenen al van te zien. Laten we ze eens op een rijtje zetten.

 

1. Persoonlijke marketing
Het is de afgelopen jaren al een keyword geweest: maak het persoonlijk. Deze trend zal nog verder door getrokken worden. Bedrijven kijken verder dan de traditionele demografische gegevens omdat de consument zich graag bijzonder wil voelen en persoonlijk behandeld wil worden. Investeren in een goede, diepgaande contactstrategie is dus een goede stap voor 2015.

2. Vloggen en ploggen
Het laatste jaar was het hip & happening onder bloggers: ploggen. Eerste was er de vlog (video-log). Deze is alweer redelijk ingeburgerd: bloggers maken hun artikelen via een video in plaats van een geschreven stukje. Denk aan reviews van producten of een verslag van een bezoek aan een evenement. Maar later kwam ook de plog (photo-log). Via een fotoverslag leggen bloggers bijvoorbeeld een dag uit hun eigen leven vast of laten ze zien hoe hun vakantie was. Zo heb je in één oogopslag een goed beeld. Hier zullen we zeker meer van gaan zien in 2015.

3. Content = marketing
De content die grote merken publiceren blijft belangrijker: blogs over producten, Instagram accounts met de mooiste foto’s, grappige Vines en een goede huisstijl dragen allemaal bij aan het brand image. Marketing gaat dus verder weg bij keiharde sales en dichterbij het creëren van een wereld rondom het merk waar de consument zich mee kan identificeren, visual storytelling dus.

4. Humor
Als we eens nadenken over wat voor artikelen er momenteel viral gaan op social media, dan zijn dat bijna altijd grappige artikelen. Grappige lijstjes, video’s met bloopers of geinige quotes. Dit is dus een goede manier om aandacht te trekken. Zeg nou zelf, wie deelt er nou niet graag een lachmomentje op de dag?

5. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Een van de beste ontwikkelingen van de afgelopen tijd is wel dat bedrijven meer openheid van zaken geven over de manier waarop producten tot stand komen. De consument wil precies weten wat de leefomstandigheden zijn van medewerkers in fabrieken, wat voor materialen er in een product verwerkt zijn en of ze goed betaald worden. Het is niet makkelijk, maar bedrijven zullen hard moeten werken aan hun transparantie hierover. Uiteindelijk zal dit zorgen voor meer betrouwbaarheid en goede vaste klanten.

Succes allemaal!
Rianne